Testdrive Renault Mégane III Estate GT220

Welke vader, moeder, genderneutrale medemens wil dit nou niet? Een mooie handige estate met Megane RS motor in het vooronder! 

Oké, de motor is iets teruggetuned naar 220 pk om verschil te houden met een Megane RS, maar qua beleving doet hij er niet echt voor onder.  Qua looks is het een ander verhaal. Geen uitgeklopte wielkasten en centraal gemonteerde uitlaat, maar wel een GT-line pakket met andere bumpers (achter met diffuser!) en een kleurstelling om je vingers bij af te likken! Ik hoorde laatst iemand de kleur ‘shark grey’ noemen. Maar zoals alleen de Fransen dat mooi kunnen formuleren, heet deze officieel ‘Gris Titanium’. Ook de grijze kleuraccenten van dakdragers, wielen, spiegels en diffuser zijn een tint donkerder dan bij de standaard Mégane. 

Wie ooit in en Mégane II en III heeft gereden weet dat het verschil behoorlijk groot is. 

De III voelt veel degelijker aan en komt over als een veel beter gebouwde auto.  
Naast dat vooral de zitpositie van de berijder enorm verbeterd is (verstelling van de stoel maakt een lagere positie mogelijk), is de auto veel sportiever te noemen. Een fijn rijdende en sturende auto, zeker ook in de standaardversies. Het is niet voor niets dat dit een best lang lopend model is geweest van 2008 tot 2016.  
Begin 2012 was er een lichte facelift (phase 2).  In 2013 (phase 3) was er weer een facelift en is het front ingrijpend gewijzigd. Er werd namelijk plaats gemaakt voor het grotere Renault-logo en de koplampunits kregen een wat sportievere look. Helaas ging daarmee wel de optie van meesturende bi-xenon koplampen van de eerste fase verloren. De standaard ‘gele’ verlichting zou misschien niet misstaan bij een klassieke Renault, maar bij deze modernere uitstraling hoort gewoon wit/blauw licht! De huidige eigenaar heeft dit opgelost door middel van montage van Osram Night Breaker LED verlichting in de H7 behuizing. Dit zijn geen goedkope ledlampen van Aliexpress, maar bieden de kwaliteit en vooral betrouwbaarheid om zorgeloos met de auto te rijden. Niet voor niets zit hier een TÜV goedkeuring met ‘Strassenzulassung’ op! 

Zo gretig versnelt hij richting de toerenbegrenzer!

De Mégane III was sowieso al een groot succes, maar met de komst van een GT en RS toonde Renault de volledige sportieve aspiraties van deze modelreeks. Renault kwam eerst met een GT TCe 180 (180pk). Deze moet het vooral hebben van veel koppel onderin het toerengebied. Boven de 5000 toeren is de fut daar wel een beetje uit.  
Bij de GT220 (220 pk) loont het echt om toeren te maken. Naast 50nm meer koppel ten opzichte van de TCe 180, merk je echt dat het eind vermogen een stuk hoger ligt. Je zou bijna denken dat je met een atmosferisch blok te maken hebt, zo gretig versnelt hij richting de toerenbegrenzer. Het motorgeluid is subtiel in lage toeren, maar echt een feestje om naar te luisteren bij volle belasting.  
Je hebt niet snel het idee dat je vermogen tekortkomt en ik vraag me ook af of het verschil met een RS (265 pk) echt zo groot is. Een test op de rollenbank zou dat wellicht uitwijzen. Qua looks zou het ook een 1.5 dCi GT-Line (destijds ‘de’ bijtelling-koning) met wat grotere wielen kunnen zijn. Menig ander weggebruiker vergist zich daar ook wel in wanneer ze bij het stoplicht op links komen staan. 

Wielen en onderstel

Het standaard onderstel is vrij stug te noemen, zeker voor een Franse auto. Wel staat hij nog wat hoog op zijn wielen. Bij dit exemplaar zijn er Eibach veren gemonteerd en staat de auto 20mm lager dan standaard. Subtiel, maar precies genoeg voor een sportievere look.  Mooi meegenomen is dat deze veren progressief zijn en standaard wat comfortabeler zijn (middengebied van de veer), maar bij zwaardere belasting stugger worden (uiteinde van de veer). De montage van vier Michelin Pilot Sport banden helpt ook zeker mee. Buiten dat deze stiller zijn, bieden ze net wat meer comfort en grip dan de harde Dunlop SP Sport banden die er af-fabriek onder zitten. De optionele zwarte 18 inch Sedard winterwielenset is voorzien van Continental TS850 banden. De zwarte kleur maakt de auto zelfs nog wat sportiever in mijn ogen, maar de afwisseling tussen de twee sets is ook leuk en zorgt ervoor dat je twee keer per jaar een andere look van de auto hebt! Verder zorgt een K&N inlegfilter in het originele luchtfilterhuis ervoor dat de auto net wat vlotter oppakt.  

Montage Sperdifferentiel van een Metgane RS Cup

De grootste aanpassing is echter de montage van een gereviseerde versnellingsbak met sperdifferentieel van een Megane RS Cup, zoals eerder vermeld is de motor exact hetzelfde.  
De standaard versnellingsbak PK4-019 waarin het differentieel zit, komt dus ook overeen met een Megane RS. Echter past de PK4-018 bak met sperdifferentieel van de RS Cup versie ook zonder problemen.  

Bij de standaard GT220 heb je behoorlijk wat onderstuur als je vlot de bocht uitkomt, maar ook bij het accelereren slippen de voorwielen nog wel eens door. Niet alleen in de 1e versnelling, maar zelfs in 2e en 3e als het wegdek wat natter en gladder is. Het standaard differentieel stuurt het vermogen naar het wiel met de minste weerstand, dus ook het minste grip. Niet voor niets is het Cup onderstel met mechanische sper zo vaak verkocht als optie op de Mégane RS 3. Helaas was deze optie niet mogelijk op een GT. Het werkt namelijk fantastisch en zo ook op deze Mégane GT220.  
De aandrijfkrachten worden nu netjes verdeeld over de twee aangedreven wielen en zorgen ervoor dat het wiel met de meeste grip ook het volle vermogen krijgt.  
Resultaat: het gevoel dat je op rails rijdt. De auto wordt als het ware door de bocht getrokken en vertoont echt heel veel minder onderstuur. Ook bij vol accelereren wordt het vermogen veel beter op de weg overgebracht. Waarom Renault dit niet standaard op iedere RS en GT monteert, blijft een groot vraagteken. De auto rijdt er echt veel beter door en zou nu zelfs wel iets meer vermogen aankunnen.  

Goed nieuws: die optie voor meer vermogen is aanwezig.

Aangezien de de-tuning van Renault softwarematig is en er verschillende partijen zijn die het vermogen terug naar origineel en zelfs iets meer zouden kunnen draaien. Dan hebben we het over 275 tot 300 pk. Mijn advies zou dan wel zijn om ook de remmen iets aan te passen. Uiteraard is de GT voorzien van grotere diameter schijven en blokken dan zijn met minder vermogende broertjes en zusjes. Niet voor niets monteert Renault Brembo’s op de RS. Het is mogelijk om ook de remmen van de RS te monteren, maar dat lijkt me wat overdreven. Uit ervaring weet ik dat er andere GT’s zijn waar alleen de blokken zijn vervangen door wat sportiever materiaal. Dit is meer dan voldoende voor de openbare weg.  

Historie

De eerste eigenaar heeft in de eerste drie jaar slechts 27.000 km op de klok gezet en ook de huidige eigenaar is geen kilometervreter. Omdat er altijd een zakelijke auto is geweest voor de dagelijkse ritjes, heeft deze Mégane slechts 77.500 km op de teller staan sinds 2016! De meeste kilometers worden jaarlijks gemaakt tijdens wat grotere ritten. Tijdens deze kilometers is nergens op bespaard en is al het preventieve en nodige onderhoud uitgevoerd bij dezelfde Renault dealer. Ook de modificaties/verbeteringen zijn bij deze Renault dealer gedaan.  

Conclusie

Het leuke van deze auto blijft toch wel zijn multifunctionaliteit. Er is voldoende plek voor het gehele gezin met een echt hele ruime kofferbak en daarnaast biedt de GT uitstekende rijkwaliteiten. In het weekend naar bouwmarkt of IKEA, vakanties met het gezin en als je partner een keer niet op de rechtervoorstoel zit, proberen wat deze GT echt in huis heeft! 

En ook deze topper is te koop!

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.